JĘZYK ANGIELSKI:
Egzamin ósmoklasisty!
Po raz pierwszy został przeprowadzony na wiosnę 2019 roku. Egzamin jest obowiązkowy dla wszystkich uczniów kończących szkołę podstawową.
Egzamin ósmoklasisty – podstawowe informacje
- Uczeń przystępuje do egzaminu z języka obcego, którego uczył się w ramach obowiązkowych zajęć szkolnych.
- Wyboru języka dokonuje uczeń wraz z rodzicami do 30 września w roku szkolnym, w którym odbędzie się egzamin ósmoklasisty.
- Egzamin trwa 90 minut.
- Ma formę pisemną.
- Wynik egzaminu ósmoklasisty nie wpływa na ukończenie szkoły.
- Wynik z egzaminu ósmoklasisty będzie składowym, elementem branym pod uwagę przy rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.
Kryteria oceniania
Na rozwiązanie wszystkich zadań uczeń będzie miał 90 minut.
W zadaniach zamkniętych otrzymuje 1 pkt za każdą poprawną odpowiedź lub 0 pkt jeśli jego odpowiedź jest niepoprawna lub jest jej brak. W zadaniach otwartych sprawdzających znajomość środków językowych wymagana jest pełna poprawność gramatyczna i ortograficzna. W zadaniach otwartych sprawdzających rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych oraz znajomość funkcji językowych odpowiedź musi być komunikatywna dla odbiorcy, zgodna z poleceniem oraz musi wskazywać, że zdający zrozumiał tekst.
Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej są zbliżone do tych, które obowiązują także na egzaminie maturalnym, tj.
treść: od 0 do 4 pkt
spójność i logika wypowiedzi: od 0 do 2 pkt
zakres środków językowych: od 0 do 2 pkt
poprawność środków językowych: od 0 do 2 pkt
W ocenie treści bierze się najpierw pod uwagę, do ilu podpunktów polecenia uczeń się odniósł w swojej wypowiedzi, a następnie ile z tych podpunktów
Przykładowe struktury gramatyczne
CZASOWNIK
- Bezokolicznik i formy osobowe, np. to work, works
- Czasowniki posiłkowe, np. be, do
- Czasowniki modalne:
• can, np. Can you help me? I can speak English. I can’t swim. I can’t see him.
• could, np. Could you speak more slowly? I couldn’t help him with the exercise.
• may, np. May I speak to Sam? It may be too late.
• must, np. I must finish it today. You mustn’t smoke here. It must be Tom.
• should, np. You shouldn’t do it. Where should I get off?
• will, np. I’ll wash up later. The train will be late. - Tryb rozkazujący, np. Come here! Don’t touch that!
- Czasowniki regularne i nieregularne, np. work – worked – worked; do – did – done
- Imiesłów czynny i bierny, np. speaking, spoken
- Czasowniki wyrażające stany, np. I want to be a singer. I believe you are right. I see what
you mean. i czynności, np. She is dancing. I am seeing my dentist tomorrow. - Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, break down, look for
- Czasy gramatyczne:
• Present Simple, np. She often visits her grandparents. The train leaves at seven.
• Present Continuous, np. She is working in the garden at the moment. We are going to
the cinema tomorrow.
• Present Perfect, np. I’ve just seen my teacher. He hasn’t visited me since May.
• Past Simple, np. Columbus discovered America in 1492. I saw him two days ago.
• Past Continuous, np. We were watching TV at ten o’clock last night.
• Past Perfect, np. He had already gone home when we arrived at the party.
• Future Simple, np. I will call you tomorrow. I think he will win. - Konstrukcja „be going to”, np. I’m going to give a party on Saturday.
- Konstrukcja „have to”, np. He has to go there. I don’t have to do it.
- Konstrukcja „would like to”, np. I would like to meet him.
RZECZOWNIK
- Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, np. a cat, rice, information, money
- Liczba mnoga regularna i nieregularna, np. a dog – dogs, a woman – women
- Forma dzierżawcza, np. the manager’s office, the colour of her eyes
- Rzeczowniki złożone, np. a washing machine, toothpaste, sister-in-law
PRZEDIMEK
- Przedimek nieokreślony, np. a cup, an animal
- Przedimek określony, np. the sun, the USA
- Przedimek zerowy, np. dinner
PRZYMIOTNIK
- Stopniowanie regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym, wyższym i najwyższym, np. big – bigger – the biggest, expensive – more expensive – the most expensive, good – better – the best ; She is as tall as her father.
- Użycie so, such, how i what z przymiotnikami, np. She is such a nice girl. How nice!
- Przymiotniki dzierżawcze, np. my, his, our
PRZYSŁÓWEK
- Stopniowanie regularne i nieregularne, np. elegantly – more elegantly – the most elegantly, badly – worse – the worst
- Przysłówki too i enough, np. (not) sweet enough, too large
- Miejsce przysłówka w zdaniu, np. She often goes to the cinema. They are always late. Do it quickly!
ZAIMEK
- Zaimki osobowe w formie podmiotu, np. I, we i w formie dopełnienia, np. me, them
- Zaimki dzierżawcze, np. mine, yours, ours
- Zaimki zwrotne, np. myself, yourself, ourselves
- Zaimki wskazujące, np. this, those
- Zaimki pytające, np. who, what, which
- Zaimki względne, np. who, which, that
- Zaimki wzajemne, np. each other
- Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no, (a) few, (a) little, other, another, somebody, anything
- Zaimek bezosobowy you
- Zaimki one / ones w zdaniach typu I will take the green one / ones.
LICZEBNIK
- Liczebniki główne, np. one, a thousand
- Liczebniki porządkowe, np. the first, the twenty-fourth
PRZYIMEK
- Przyimki określające miejsce, kierunek, odległość, np. in London, to school
- Przyimki określające czas, np. on Monday, in July, at night
- Przyimki sposobu, np. by bus, with a pen
- Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. think of, interested in
SPÓJNIK
- Spójniki, np. and, or, because, if, unless, while, before, so
SKŁADNIA
- Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous,
Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, Future Simple. - Zdania z podmiotem it, np. It rained heavily last night.
- Zdania z podmiotem there, np. There is a new restaurant in King Street. There were
clouds in the sky. There will be twenty people at the party. - Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Yesterday I bought my grandma a nice present.
- Zdania w stronie biernej w czasach: Present Simple, Present Perfect, Past Simple, Future
Simple, np. My car was stolen last night. - Pytania pośrednie, np. He wants to know if I like him. Can you tell me where he is staying?
- Zdania w mowie zależnej z czasownikami say, tell, ask, np. He told me (that) he was very
unhappy. - Zdania współrzędnie złożone, np. My brother was playing football and I was watching
cartoons. - Zdania podrzędnie złożone:
• przydawkowe, np. The man who lives next door is a famous actor.
• okolicznikowe
– celu, np. I came here to give you this letter.
– czasu, np. The phone rang when we were leaving the flat.
– miejsca, np. He was sitting where I had left him.
– przyczyny, np. She is happy because she won the lottery.
– skutku, np. I was tired so I went straight to bed.
– warunku (typu 0, I, II), np. When it is hot, we drink more. If we win the match, we will have a party. If I had a lot of money, I would buy a big house. - Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. I’m very happy to see you. I enjoy
walking but my friends prefer cycling. I’m good at swimming. - Zdania wykrzyknikowe, np. What a beautiful room!
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE